Acasa     Contul Meu     Contact    
Produse BioCasaImbracaminteHranaIngrijireDiverseArhivaContact.
“Alimentatia este cel dintai medicament“¯.O hrana corecta si echilibrata este cheia pastrarii sanatatii si a combaterii bolilor.
S-a dovedit ca bolile cardiovasculare si cancerele sunt legate de felul in care ne hranim. De asemenea, diabetul, osteoporoza, obezitatea.
Baza unei alimentatii corecte este echilibrul, varietatea si moderatia.
Ce este o hrana echilibrata? Care sunt obiceiurile alimentare corecte?
Bune intrebari, hai sa gasim raspunsurile!




Painea


                           




Primele dovezi fizice ale existentei painii, dateaza de acum 5000 de ani: rulouri de paine gasite in morminte din Egipt.
Se presupune ca primele culturi de grau s-au facut in Mesopotamia.
In Egipt au fost descoperite pietre speciale pentru macinarea cerealelor folosite in prepararea painii nedospite. Si acum se mai prepara chapattis( paine Indiana), poa ping( in China), outcake( Scotia), sau injera( Etiopia).


Dovezile atesta ca in aceasta perioada, cu pregatirea graului, prepararea si coacerea paini, se ocupau femeile. Apoi au inceput sa apara la casele regale, brutarii. A inceput sa se prepare painea dospita. O cantitate de aluat crud se expunea la aer cateva ore, obtinand drojdii aeropurtate. O alta metoda era folosirea spumei de bere( in Galia si peninsula Iberica, dupa spusele lui Pliniu cel Batran),sau a unei paste obtinuta din suc de struguri si faina ori tarate de grau si vin.
In Antichitate se preparau deja clatite pe gratar, paine cu miere si ulei, franzele cu mac, chifle la gratar.
Egiptenii au inventat cuptorul inchis, fabricarea painii capatand un loc important in obiceiurile culinare ale vremii. Painea ca aliment a devenit extrem de importanta, astfel ca ea era folosita chiar ca moneda de schimb.
In jurul anului 1000 i H a inceput sa se prepare painea cu drojdie si sa se construiasca precursorul morii. Dupa anul 1oo d.H, in Roma, se dorea deja paine cat mai alba.
In secXX cercetatorii au atras atentia asupra beneficiilor painii integrale, dar preferintele alimentare ale celor mai multi s-au indreptatat catre painea alba.
In 1933, in SUA, 80% din painea vanduta era preambalata.
In 1956, apar primele legi de fortifiere a fainei( cu calciu, fier, B, acid nicotinic).
In 1963, in Anglia, se aproba prima lege care se refera la reglementari privind compozitia si aditivii acceptati pentru fabricarea painii.
Painea devine de acum un simbol: al resurselor de trai( imi castig painea) sau al puterii( painea si cutitul!)
Cu exceptia continentului asiatic, unde orezul este la mare pret, painea este alimental cel mai popular.
Valoarea nutritiva depinde de calitatea fainei folosite, de materialele auxiliare si de tehnologia de fabricatie.
Painea contine vitamine( complexul B), saruri minerale, proteine, lipide, glucide.
Glucida cea mai importanta este amidonul, care se descompune in glucide simple si constituie depozitul de energie pentru organism.
Nivelul glucidelor depinde de tipul fainei( faina alba de grau contine cantitati mari de glucide).
Proteinele din paine prezinta deficit de aminoacizi( lizina), esentiali pentru om. Carenta de lizina determina simptome specifice carentei proteice: circulatie sanguina deficitara, reducerea numarului de eritrocite, anemie, astenie, dacalcifiere, ameteli.
Lizina se gaseste in cantitati mari in peste, branza de vaci proaspata, drojdii, lapte.
Masa proteica a fainei de grau este glutenul. Continutul de gluten variaza in functie de soiul graului si conditiile de cultura.
Painea de secara are cel mai echilibrat continut de proteine si de aminoacizi.
Sarurile minerale regasite in paine sunt magneziu, fosfor,fier. Utilizarea biologica a lor este micsorata de prezenta unui compus, fitina( o substanta care leaga ionii metalici prin legaturi chimice, compusul rezultat  neputandu-se scinda in tubul digestiv, astfel sarurile fiind blocate).
In timpul fermentarii aluatului, acest complex( fitati) se scindeaza,fiind permisa asimilarea mineralelor. De aceea este recomandata painea dospita!
Este de remarcat ca painea alba contine mai putin fier decat cea neagra sau de secara.
O cantitate importanta de  saruri minerale se afla in stratul exterior al bobului. Este de preferat ca, in procesul macinarii, sa se pastreze tot continutul bobului( adica si taratele) pentru pastrarea continutului de saruri.
In paine intalnim vitaminele din complexul B: B1, B2, PP, acid pantotenic, B6, acid folic, biotina,si vitamina E.
Cu cat se rafineaza mai mult faina, cu atat se pierd mai mult vitaminele. O importanta mare , in acest sens, o are si procesul de coacere( se pierde mai ales B1).
Painea alba(270 cal/100g) se fabrica din faina care contine numai miezul grauntelui. Ea este mai bine tolerata la nivel digestiv, dar mai saraca in fibre si substante nutritive. Consumata calda provoaca balonari si diminueaza secretia enzimelor salivare.
Painea integrala( 230cal/100g) se fabrica din faina care contine toate componentele bobului de grau. Ea este de 2-3 ori mai bogata in fibre, vitamine si minerale.
Painea cu tarate( 230cal/100g) se fabrica din faina alba cu 10% tarate. Se situeaza intre painea alba si  cea integrala
Painea de secara( 230cal/100g) are cel mai mare continut de fibre.

Un studiu facut cu ceva timp in urma a aratat ca pentru consumatorii de paine alba, creste riscul la cancer.
Aceasta s-ar putea explica prin urmatoarele mecanisme:
Painea alba are un indice glicemic ridicat si valoare nutritive mica.
Indicele glicemic ridicat inseamna concentratie mare de zahar in sange, care genereaza secretie crescuta de insulina. Acest fapt determina schimbari biochimice care pot favoriza cancerul.
Valoarea nutritive mica va conduce la un consum excesiv de paine in detrimental altor alimente care pot avea un rol protector fata de cancer.
Se stie ca un consum sistematic de cereale rafinate, conduce la obezitate si diabet.
Daca painea alba este combinata cu legume sau carne alba, efectul negative asupra nivelului de zahar in sange este diminuat.
Iata deci, cat de important este sa ne alegem cu grija painea pe care o consumama.
O putem cumpara din locuri sigure sau o putem prepara singuri, acasa. Aparatele de facut paine sunt foarte bune si  stiti exact ce contine painea dumneavoastra.
Indraznesc sa va sugerez, in locul fainei de grau, faina de kamut.
Kamutul este stramosul graului, cultivat in Egiptul Antic.
In 1940 s-au gasit boabele acestei cereale intr-o caseta, in mormantul regelui Thot, iar in 1970 agronomul si biologul Bob Quinn le-a studiat.
Aceasta cereala contine 20 pana la 40% mai multa proteina decat graul, vitaminele B, E, acizi grasi nesaturati,, magneziu, zinc in concentratii mai mari.
Se deosebeste  de grau prin continutul de selenium, un important antioxidant.
Contine, de asemenea, lipide si fibre.
Este usor de digerat si bine tolerata de cei sensibili la gluten.
Painea obtinuta esta satioasa si gustoasa.
Aveti grija, insa la excese!
Painea este un aliment de baza, este hranitoare si necesara, dar cu masura!


                                                                                       
                                                                   


Adaugati Comentariu:









Ultimele articole


Ultimele stiri


Ultimele comentarii



Ā©2009 . All rights reserved. WebDesign si Gazduire Web de: www.siteuriweb.eu