Acasa     Contul Meu     Contact    
Produse BioCasaImbracaminteHranaIngrijireDiverseArhivaContact.

Se spune ca apreciezi ceva deabia cand nu-l mai ai, fie el obiect, statut social, profesional sau cineva drag. Timpul trece, viata se schimba si ceea ce parea de nagandit se intampla, pur si simplu. Neprevazutul este ceea ce da vietii culoare, ne pune in evidenta sufletul, intretine scanteia din noi.

Iubim, uram, suntem fericiti sau furiosi, frustrati sau impacati, generosi sau meschini…traim!

Conteaza cum? Cel mai mult conteaza,cum!

 

  


Somnul






Somnul este o necesitate primordiala. Lipsa somnului ucide mai repede dacat lipsa hranei.
Respectarea unui anumit program de munca-odihna sau veghe-somn este parte din viata sanatoasa.
Starea de veghe si starea de somn sunt stari functionale distincte ale emisferelor cerebrale.
Veghea este caracterizata prin cresterea tonusului sistemului reticular activator ascendent( sistemul reticular este o structura a trunchiului cerebral), simultan cu orientarea constiintei spre o anumita activitate.
Veghea incepe odata cu stabilirea contactului constient cu lumea inconjuratoare sau cu gandurile proprii si se termina cand acest contact inceteaza.
Somnul este alternativa starii de veghe; este starea de activitate cerebrala caracterizata prin intreruperea temporara a contactului constient cu interiorul si exteriorul nostru. Aceasta stare are caracter reversibil.
Ritmul somn-veghe coincide cu ciclul noapte-zi, numindu-se ritm circadian sau victemeral.


Somnul se poate produce natural ca urmare a proceselor de inhibitie generalizata la nivel cortical sau prin conditii speciale de ambianta( liniste, intuneric), dar poate fi indus si artificial prin administrare de somnifere. Acest tip de somn nu este asa de usor reversibil ca cel fiziologic.
Desi somnul este o perioada in care te incarci cu energie, el este o stare foarte activa. Cuprinde cinci etape care se repeta ciclic si dureaza mai mult sau mai putin, in functie de varsta.
1.Primele minute, te afli intr-o stare de toropeala, incepe relaxarea, esti pe jumatate treaz. Creierul emite unde asemanatoare starii de veghe, muschii isi incetinesc activitatea. Esti usor de trezit.
2. Dupa circa 10 minute, somnul devine mai adanc, temperatura corpului scade, bataile inimii si respiratia isi incetinesc ritmul si devin mai regulate. Aceasta etapa ocupa cea mai mare parte a timpului.
3. Somn profund, apar visele, Ritmul cardiac, respirator, undele cerebrale sunt la cea mai scazuta intensitate. Undele cerebrale au amplitudinea cea mai ridicata si frecventa scazuta.
4. Somn adanc, se inregistreaza o intensificare a activitatii in organism. Presiunea sangelui scade, muschii se relaxeaza, iar visele sunt foarte intense. Este somnul cel mai odihnitor si regenerant. Acum se elibereaza hormonii de crestere, tesuturile se refac,energia se acumuleaza. Esti dificil de trezit( pot aparea ameteli, dezorientare).
5. Somnul paradoxal, se extinde pe tot timpul noptii, revenind ciclic la fiecare 90 de minute. Primul ciclu dureaza cateva minute, durata crescand de fiecare data, ultima putand avea o ora. Activitatea creierului este cea mai intensa, bataile inimii si respiratia se accelereaza, mischii sunt relaxati.
Un somn de calitate ne fereste de boli, lipsa lui conducand la cresterea riscului de imbolnavire.
Privarea de somn scade capacitatea de gandire si slabeste sistemul imunitar.
Daca ciclul biologic este dereglat, apar tulburari metabolice, hormonale, creste probabilitatea aparitiei bolilor cardiovasculare, a infectiilor, cancer, diabet, obezitate.
Lipsa somnului incetineste activitatea neurotransmitatorilor din creier( ceea ce afecteaza capacitatea de gandire si memorare) si creste nivelul hormonilor de stres( cortizolul). Poate conduce la depresie.
Nu se recomanda nici excesul de somn, mai ales a celui de dupa-amiaza.
Un somn de lunga durata si dupa orele 15:00 pericliteaza calitatea somnului de noapte si intram intr-un cerc vicios al lipsei somnului odihnitor.
Ideal ar fi sa ne culcam in intervalul 22:00-23:00( cand, in conditii de intuneric are loc secretia de melatonina, hormon cu rol important in odihna fiziologica) si sa ne trezim la 6:00-7:00 dimineata, cand incepe secretia de cortizol, hormon de stres care tine organismul in alerta.
Somnul de noapte, se recomanda sa dureze 7-8 ore pentru un adult.
Daca reusiti sa va induceti o stare de bine si relaxare inainte de a adormi, somnul va fi si mai bun.
Somnul ajuta la dezvoltarea memoriei. Spre exemplu, dupa ce te trezesti intelegi mai bine informatiile din ziua precedenta.Copiii dorm mai mult pentru ca au de acumulat mai mult.
Cand dormim informatiile sunt stocate in hipocampus, apoi sunt reluate si trimise in neocortexul extern.
Somnul ne ajuta sa ne relaxam si sa ne refacem rezerva de energie necesara problemelor cotidiene.
Daca nu putem controla stresul, organismul ramane incordat si inconstient apare insomnia.
Este nevoie sa tinem seama de o igiena a somnului, ca si de una a gandurilor.
Combaterea insomniei se poate face in multe moduri, printre care aromoterapia, ceaiurile din plante, bai caldute, cromoterapia.
Vreau sa va reamintesc faptul ca efectele unui somn bun se simt, dar se si vad.
Se vad pe fata noastra: in timpul somnului, pielea  se regenereaza, iar produsele de ingrijire aplicate pe pielea curata sunt asimilate la intensitate maxima, pentru ca pielea este calda si relaxata!
Chiar daca dormim o treime din viata si visam, in jur de 6 ani, nu renuntati la obiceiul de a dormi sanatos!


                                                                                                                                


Adaugati Comentariu:









Ultimele articole


Ultimele stiri


Ultimele comentarii



©2009 . All rights reserved. WebDesign si Gazduire Web de: www.siteuriweb.eu